شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

تأمین و راهبری تجهیزات امنیتی F5- Fortinet و تجهیزات ذخیره سازی HPE

021-76871880
سبد خرید ( 0 مورد)

بررسی کامل انواع رم Registered و load reduced

بررسی کامل انواع Registeredو load reduced

رم‌سرور اچ‌پی (HPE Server Ram)

رم‌سرور در هنگام پیکربندی سرورهای HP، یکی از مهم‌ترین اجزا محسوب می‌گردد. رم‌سرورها با توجه به مدل سرور و سخت‌افزار پردازشی آن از انواع مختلفی برخوردارند.

به کمک رم‌سرور اچ‌پی می‌توانید عملکرد سرورهای HPE را بهبود ببخشید. سطح عملکردی که می‌تواند توسط سرورهای HP دراختیارتان قرار بگیرد، کاملاً به میزان نیاز شما براساس حجم کاریتان، مربوط است و می‌تواند برای شما سفارشی‌سازی گردد.

انتخاب رم مناسب به‌منظور دستیابی به اطمینان حداکثری، عملکرد و بازده بیش‌تر سرور بسیار حائز اهمیت است. حافظه‌های هوشمند اچ‌پی (HPE Smart Memory) پیش از عرضه، کاملاً تست شده‌اند و به کمک نرم‌افزار اختصاصی  شبیه‌سازی محیط‌های عملیاتی در سرورهای پرولیانت HP تنظیم شده‌اند. این نوع از حافظه که توسط کمپانی HP ارائه شده‌است  قابلیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای مدیریتی را ضمن بهبود بخشیدن به عملکرد سرور HP، فراهم می‌سازد.

به کمک رم‌سرور (Ram Server) ، مزایای زیر حاصل می‌گردد:

  • ارتقای عملکرد، بالابردن توان عملیاتی دیتا، کاهش زمان پاسخگویی به تراکنش‌ها به کمک حافظه‌ای که با سرور HP به طور یکپارچه ادغام شده است.
  • رم سرور اچ‌پی در فضای عملیاتی شدید تست و بررسی شده‌اند تا از قابلیت اطمینان و زمان up time حداکثری آن‌ها اطمینان حاصل گردد.
  • طراحی رم‌سرورهای اچ‌پی برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری انرژی صورت گرفته است و استفاده از آن‌ها موجب کاهش برق مصرفی و به‌طور کلی هزینه‌های عملیاتی سرور می‌گردد.

تأثیر رم‌سرور اچ‌پی (HP Server Ram) بر بهبود عملکرد سرورهای اچ‌پی (HP Servers)   

بررسی کامل انواع رم Registeredو load reduced

سرورهای اچ‌پی (HP Servers) از خصوصیات منحصر به فردی برخوردارند که توسط رم‌سرورها ارائه می‌شوند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استفاده از سرعت‌بالاتر از میزان استانداردی که در صنعت RAM Server ها مشخص شده است.
  • این‌ رم‌‌ها مورد تست و بررسی قرار گرفتند و سازگاری کامل آن‌ها با HP Proliant Serversمورد تأیید قرار گرفته است.
  • پشتیبانی از قابلیت تکنولوژي ECC که همان فناوری تشخیص خطا به صورت پیشرفته است و با استفاده از آن، شاهد بهبود عملکرد خواهیم بود.
  • استفاده از رم‌سرور HP ، زمان Down-time و نیز هزینه‌های انرژي را کاهش می‌دهد.
  • رم‌سروراچ‌پی (HP Server Ram) در طیف وسیعی از ظرفیت‌ها ارائه شده‌اند که از 4 گیگابایت از نوع RDIMM تا 128 گیگابایت از نوع LRDIMM را در برمی‌گیرد.

انواع رم‌سرور

در انتخاب رم مناسب برای سرور حتماً توجه داشته باشید که رم از ویژگی‌هایی مانند قابلیت عیب‌یابی و نیز جلوگیری از کراش برخوردار باشد تا بتواند سرعت پردازش بالاتری را فراهم کند. ECC (Error Correcting Code) که کد تصحیح خطا است در رم‌های سرور یک الگوریتم بسیار مهم به شمار می‌رود که مانع از کاهش کیفیت پردازش اطلاعات می‌شود.

بررسی کامل انواع رم Registeredو load reduced

ویژگی کد تصحیح خطا (ECC:Error Correcting Code)

این ویژگی که تنها در بعضی از رم‌های Registered تعبیه شده است، رفع هرنوع خطا و نیز تصحیح داده‌های خوانده شده از طرق حافظه را امکان‌پذیر می‌سازد. همان‌طور که گفته شد تمامی رم‌های رجیستر یا Buffered از این قابلیت برخوردار نیستند. وجود این ویژگی ضمن آن‌که به رم‌های رجیستر در انجام وظیفه اصلی آن‌ها یعنی حفظ پایداری اطلاعات کمک می‌کند، خطاهای موجود در اطلاعات در حال تبادل را نیز به صورت خودکار شناسایی می‌کند.

برهمین اساس با توجه به نیازی سرورها به حفظ امنیت و پایداری اطلاعات دارند، استفاده از این نوع رم‌ها در سرور از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

رم‌هایی که فاقد این قابلیت باشند به اصطلاح Non-ECC نامیده می‌شوند و در شرایطی که نیاز به کارکرد بدون توقف دارید، واضح است که نباید از این رم‌ها استفاده شود. به عنوان مثال اگر بخواهید از رم‌های Non-ECC در سرور استفاده کنید، هنگامی که در زمان تبادل اطلاعات خطایی رخ دهد، هیچ عکس‌العملی از این رم‌ها نخواهید دید. در مقابل رم‌هایی با قابلیت ECC، از توانایی کارکرد بدون وقفه و بدون خطا برخوردارند. 

رم‌های مورد استفاده در سرور در دو دسته RDIMM و LRDIMM عرضه شده‌اند، که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی رم‌های Buffered  و Unbuffered رم RDIMM‌ و UDIMM

Redistered Memory RDIMM-Buffered : در این رم‌ها یک رجیستر بین ماژول DRAM و کنترلر حافظه رم تعبیه شده است. وجود این رجیستر در بخش میانی به کاهش میزان بارالکتریکی به کمترین میزان و در نهایت پایداری بیش‌تر حافظه منجر می‌شود، البته این موضوع کاهش سرعت تبادل اطلاعات را به دنبال دارد.

RDIMM (Registered  DIMM) قابلیت پشتیبانی سیستم از تعداد بیش‌تری اسلات یا همان DIMM را فراهم می‌سازد و بدیهی است در این حالت قیمت رم‌های RDIMM نسبت به UDIMM (Unbuffered DIMM) بالاتر است و از مدارهای الکتریکی بیش‌تری در ساخت آن استفاده شده است. همان‌طور که گفته شد این رم‌ها از سرعت کمتری در مقایسه با رم‌های Unbuffered برخوردارند اما میزان پایداری و قابلیت اطمینان آن‌ها بالاتر است و بر همین اساس در workstationها و سرورها به کار برده می‌شوند.

 

در حافظه رجیستری در هنگام خواندن و نوشتن روی حافظه چون از ثبات استفاده می‌کند یک سیکل اضافه به وجود می آید و همین موضوع موجب کندی سرعت آن شده است.  البته توجه داشته باشید که در سیستم‌های گوناگون این سیکل مازاد قابل چشم‌پوشی است و چندان تأثیرگذار نخواهد بود.

 

 

بررسی کامل انواع رم Registeredو load reduced

 

Unregistered Memory UDIMM-Unbuffered: حافظه‌های Unbuffered  یا Unregistered هیچ ثباتی مابین کنترلر و رم ندارد. در نتیجه ارتباط بین کنترلر و رم به صورت مستقیم برقرار می‌شود و از کارایی و سرعت بالاتری در مقایسه با RDIMM برخوردار است. اما در مقابل حجم بار الکتریکی بالاتر و قابلیت اطمینان آن پایین‌تر است یعنی از امنیت و پایداری کمتری در مقایسه با حافظه‌ای RDIMM در حفظ اطلاعات برخوردارند. همین موضوع باعث شده که از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه باشند و این حافظه‌ها با توجه به خصوصیات گفته شده و قیمت پایین‌تر آن در سیستم‌های شخصی و سرورهایی با سطح پایین که نیاز به حافظه وسیع نداشته باشند ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی رم‌های FB-DIMM و LR-DIMM

 

 

 

 

Fully Buffered DIMM  FB-DIMM: منظور از بافر در حافظه رم یک حافظه موقت است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات به کار گرفته می شود. به احتمال زیاد برایتان پیش آمده است که چند دستور پشت سرم هم به کامپیوتر خود داده باشید و متوجه هنگ کردن کامپیوتر شوید، وقتی چند دقیقه‌ای صبر کنید خواهید دید که دستورات به ترتیب در حال اجرا شدن هستند. این همان حافظه موقت کامپیوتر است که دستوراتی که شما به کامپیوتر دادید در آن ذخیره شده‌اند تا بعد از رفع مشکل سیستم، برای پردازش به پردازنده منتقل شود و بعد از آن برای نمایش نتیجه پردازش در اختیار رم قرار بگیرد.

بعضی از برنامه‌ها برای شما امکان ایجاد بافر برای ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت موقت و پیش از ذخیره آن‌ها در هارددیسک را فراهم می‌کنند. وجود حافظه موقت یا بافر به اجرای دستورات با سرعت بالا کمک می‌کند.

با این توضیحات، حافظه‌های Fully Buffered که به اختصار FB-DIMM نامیده می‌شوند، رم‌هایی با فناوری خاص هستند که استفاده از آن‌ها قابلیت اطمینان بیش‌تر و تراکم بالاتر سیستم‌های حافظه را به دنبال دارد.

در این رم‌ها برای انتقال اطلاعات از یک پورت چندگانه به نام Advanced Memory Buffered : AMB استفاده می‌شود  که به کمک آن بین خطوط انتقال داده از کنترلر حافظه به هر ماژول DRAM به طور مجزا و سریال، اتصال برقرار می‌‌گردد. به این ترتیب در حقیقت بدون این‌که تعداد پین را افزایش دهید، پهنای باند حافظه بالاتری را مهیا می‌کنید. با این افزایش پهنای باند، بازسازی سیگنال ضعیف شده توسط AMB مجدد انجام می‌شود و ارسال می‌کند.  AMB، به کمک قابلیت ECC بدون این‌که بار اضافه‌ای روی پردازنده اعمال شود، توانایی کنترل آن را دارد، افزون بر آن به کمک قابلیت Bit Lane Fail Over Correction مسیرهای اشتباه را از فرایند حذف می‌کند.

 امکان خواندن و نوشتن به طور موازی توسط کنترلر حافظه در این رم‌ها به دلیل قابلیت محافظت کامل خواندن و نوشتن (Read-Write) مهیاست و به همین دلیل برای تبادل اطلاعات اتصالات ساده‌تری برقرار می‌شود.

Load Reduced DIMM LR-DIMM : حافظه‌های LR-DIMM به حافظه‌های رجیستر شباهت دارند و می‌توانند همزمان هم کنترل و هم خطوط انتقال داده‌ها و نیز طبیعت موازی تمامی سیگنال‌‌ها را حفظ کنند.

به‌این‌ترتیب رم‌های LRDIMM ظرفیت بالاتری از حداکثر حافظه ارائه می‌دهند. و البته این به معنای افزایش مصرف انرژی و نیز زمان تأخیر است. طراحی حافظه‌های  FB-DIMMو LRDIMM برای این‌که جریان الکتریکی انتقالی به تراشه‌های حافظه را کنترل کنند، صورت گرفته است. بین این رم‌ها و حافظه‌های RDIMM سازگاری وجود ندارد و امکان پشتیبانی از این رم‌ها در بعضی از مادربردهای سرور فراهم است.

مزایای حافظه LRDIMM در مقایسه با RDIMM

  • امکان بافر سیگنال‌های کنترلی و آدرس (شبیه RDIMM)
  • بافر کردن خطوط داده (متفاوت با RDIMM)
  • استفاده از آن در Big Data
  • مصرف بهینه انرژی
  • کاهش لود و در نتیجه کاهش گرما و اتلاف انرژی
  • عدم نیاز به ثبات سخت‌افزاری مازاد و در نتیجه کاهش دما
  • عدم وجود کنترلر برای هدایت سیگنال‌های داده (برخلاف RDIMM) و نتیجه بالارفتن سرعت نسبت به RDIMM
  • عدم پشتیبانی از ترکیب رم‌های RDIMM و LRDIMM‌در یک سرور
  • طراحی LRDIMM برای افزایش سرعت و کارایی
  • افزایش ظرفیت LRDIMM تا 128 گیگابایت
  • قابلیت ارائه فرکانس بالاتر و زمان تأخیر کمتر
  • بهبود کارایی باس و نیز ارائه توان عملیاتی بالاتر
  • به‌کارگیری بافر حافظه برای رجیسترینگ

تشخیص رم‌ مناسب می‌بایست به کمک کارشناس سرور و شبکه صورت بگیرد که نوع اسلات‌های رم، ظرفیت کلی قابل پشتیبانی و نیز سازگاری آن با مدلی که در نظر دارید را بداند ودر مراحل خرید و نصب شما را همراهی نماید. شما می‌توانید برای مشاوره و نیز پاسخ سؤالات خود با کارشناسان فنی ما در ساپراصنعت تماس حاصل نمایید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
در صورتی که نیاز به مشاوره دارید از طریق زیر اقدام نمایید. همکاران ما در کمترین زمان با شما تماس حاصل می‌کنند.

مطالب مرتبط

Cloud-computing
مقالات
mona hashemi

فناوری ابری

مفهوم تکنولوژی ابری و رایانش ابری پیشرفت روزافزون تکنولوژی، باعث شده است که فضای ابری به عنوان جایگزینی برای فضای سنتی به خصوص در دهه

ادامه مطلب »