شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

تأمین و راهبری تجهیزات امنیتی F5- Fortinet و تجهیزات ذخیره سازی HPE

021-76871880
سبد خرید ( 0 مورد)

مایکروسافت و سازندگان تراشه‌ها، برای سخت‌کردن هک ویندوز، متحد می‌شوند

اتحاد مایکروسافت و تراشه سازان

طبق گزارش مایکروسافت، شرکت‌های Intel و AMD قصد دارند از تکنولوژي طراحی ‌شده توسط مایکروسافت به منظور قراردادن آن در پردازنده‌‌های کامپیوترهای خانگی استفاده کنند و به ‌این ترتیب شرایط را برای مهاجم‌ها و حملات سایبری دشوار سازند.

این فناوری جدید که توسط مایکروسافت طراحی و پلوتون نامگذاری شده است، طی چند سال آینده معرفی خواهد شد. شرکت Qualcomm نیز افزون بر شرکت‌های اینتل و AMD، حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است اما در ارتباط با استفاده یا عدم استفاده از این طراحی در تراشه‌های تولیدی خود، موضع خود را تاکنون مشخص نکرده است. پیداکردن راه‌کار به منظور حمایت قدرتمند از کامپیوترها موضوعی است که سالیان زیادی ذهن مایکروسافت و سازندگان تراشه را به خود مشغول نموده است و در این راستا از به کاربردن رمزعبور و تأییدیه‌های امنیتی در سخت‌افزار، به منظور قفل کردن اطلاعات نیز بهره می‌گیرند تا هکرها نتوانند به راحتی از آسیب‌پذیری یک نرم‌افزار در کامپیوترها یا قسمتی از یک دستگاه و نیز نقاط ضعف امنیتی به منظور کنترل کردن دستگاه، سوء استفاده کنند.

اتحاد مایکروسافت و تراشه سازان

اتحاد مایکروسافت و تراشه سازان

طراحی جدید مایکروسافت قرار است به طور مستقیم در کامپیوتر تعبیه شود و به این ترتیب هک کامپیوتر و لپ‌تاپ برای مهاجمان دشوار شود و با گسترش به‌کارگیری این تکنولوژي، امنیت در کامپیوترهای شخصی استحکام بیش‌تری خواهد یافت. نقطه قوت این تکنولوژی در مقایسه با حفاظت‌های نرم‌افزاری، این است که در صورت استفاده از آن، شرایط هک تنها در صورتی که دسترسی فیزیکی به دستگاه، امکان‌پذیر باشد، فراهم می‌گردد و این در حالی است که د در حفاطت نرم‌افزاری کامپیوتر، از راه دور و از طریق اینترنت نیز امکان حمله وجود دارد. اکنون که در دوران پاندمی ویروس کرونا هستیم، این موضوع بیش از پیش اهمیت یافته است ، زیرا در این دوره کارمندان شرکت‌ها از کامپیوترهای خانگی خود استفاده می‌کنند و به صورت دورکاری مشغولند و از کامپیوترهای دفتری که توسط فایروال‌های شبکه سازمانی خود حفاظت می‌شوند، بهره‌مند نیستند.

از این تراشه‌ها به‌منظور حفاظت از رمزهای عبور و دیگر اطلاعات لازم استفاده می‌شود ولی با توجه به این‌که از CPU کامپیوترهای شخصی  جدا هستند، ارتباط بین این دو تراشه، به‌عنوان یک آسیب‌پذیری احتمالی برای مهاجمین نقطه قوت است. چنانچه مدار امنیتی در داخل پردازنده، قرار بگیرد، وجود این ارتباط دیگر ضرورتی نخواهد داشت و در نتیجه راه برای دسترسی غیرقانونی، سخت‌تر می‌شود.

تلاش مایکروسافت بر این است که از تکنولوژی به‌منظور ممانعت از هک سخت‌افزار و نیز استفاده از بازی‌های پولی به‌‌طور رایگان، که در کنسول‌های بازی ایکس‌باکس به کار رفته است، برای سخت‌کردن هک کامپیوترهای ویندوز بهره بگیرد. همان‌طور که پیش از این گفتیم، مهندسان تراشه مایکروسافت، این فناوری را طراحی کرده‌‌اند که با به‌کارگیری آن در طراحی پردازنده‌های سفارشی و نیز تولید ایکس‌باکس‌ها، به طور گسترده‌ای به کار برده شده است.  طبق اعلام پانوس پانای، مدیر محصولات مایکروسافت، این شرکت برای گسترش فعالیت‌در زمینه تراشه‌ها، کاملا مصصم است اما در ارتباط با ساخت تراشه‌ها، با وجود شرکت‌های Intel،  AMDو Qualcomm، برنامه‌ای ندارد.

البته بر طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، ایده قراردادن امنیت در تراشه‌ها، به تازگی مطرح نشده است و سازندگان تراشه، پیش از این هم تراشه‌هایی ساختند و در پردازنده‌های مرکزی، بخش‌های حفاظت‌شده‌ای را برای دشوار کردن دسترس‌پذیری به پسوردها و تأییدیه‌های دیجیتال، اختصاص دادند. با وجود همه‌ی این تلاش‌ها، پردازنده‌های Intel، چندسال گذشته، مورد حملات سخت‌افزاری قرار گرفتند که همین‌امر نشان‌دهنده نفوذپذیری تمامی راه‌کارهای ارائه شده پیش از این است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
در صورتی که نیاز به مشاوره دارید از طریق زیر اقدام نمایید. همکاران ما در کمترین زمان با شما تماس حاصل می‌کنند.

مطالب مرتبط

Cloud-computing
مقالات
mona hashemi

فناوری ابری

مفهوم تکنولوژی ابری و رایانش ابری پیشرفت روزافزون تکنولوژی، باعث شده است که فضای ابری به عنوان جایگزینی برای فضای سنتی به خصوص در دهه

ادامه مطلب »