شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

تأمین و راهبری تجهیزات امنیتی F5- Fortinet و تجهیزات ذخیره سازی HPE

021-76871880
سبد خرید ( 0 مورد)

استاندارد کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری

استاندارد کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری

استاندارد کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری

استاندارد کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری
باتوجه به گرایش روزافزون سازمان‌ها و کسب وکارهای گوناگون به راه‌اندازی شبکه، کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری با رعایت اصول و استانداردهای ضروری بیش از پیش اهمیت یافته است و لازم است مدیران سازمان‌ها با این استانداردها به میزان کافی آشنا باشند.

کیفیت و رعایت استانداردهای لازم در کابل‌کشی شبکه بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که از ابتدای پیاده‌سازی شبکه به آن توجه نشود، علاوه بر کاهش بازدهی شبکه، موجب تحمیل هزینه‌های هنگفت بر سازمان در آینده خواهد شد. بنابراین اگر داشتن شبکه‌ کامپیوتری استاندارد و قابل ارتقا در سازمان، برای شما اهمیت دارد، لازم است در انتخاب شرکت‌هایی که خدمات راه‌اندازی شبکه را ارائه می‌دهند، دقیق و مطمئن عمل کنید.
اگر می‌خواهید با دلایل لزوم رعایت استانداردها و اصول کابل‌کشی شبکه، استانداردها و انواع کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری آشنا شوید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

رعایت اصول و استانداردهای کابل‌کشی شبکه

همواره توجه داشته باشید که کابل‌کشی شبکه درون سازمان نباید باعث نازیبا به‌نظر رسیدن سازمان شود و دقیقا باید با فضای داخلی محیط تناسب داشته باشد.  از اصول کابل‌کشی شبکه علاوه بر حفظ زیبایی و دکوراسیون داخلی سازمان، این است که کابل‌کشی شبکه به گونه‌ای انجام شود که مزاحم رفت و آمد کارمندان و مراجعین نباشد و کاملاً ایمن و دارای محافظ باشد. سطح دسترسی به تجهیزات پسیو شبکه باید تعریف گردد.
پیاده‌سازی شبکه پایدار و منظم در سازمان، مستلزم اجرای کابل‌کشی اصولی شبکه و پسیوکاری استاندارد است که موجب سهولت دسترسی به اجزا و تجهیزات می‌شود و در صورت بروز اختلال، به سرعت می‌توان شبکه را ترمیم کرد.
در اجرای کابل‌کشی شبکه، کارشناسان به قرارگیری و راه‌‌اندازی تجهیزات در اتاق سرور، به میزان زیادی می‌‌بایست توجه کنند، زیرا عدم رعایت استانداردها در اتاق سرور، به اصطلاح باعث آجرچینی کج در شبکه سازمان می‌شود.

اصول کابل‌کشی ساخت‌یافته شبکه

رعایت استانداردهای جهانی مانند استاندارد TIA و BICSI، اصول پیاده‌سازی کابل‌کشی ساخت‌یافته شبکه محسوب می‌شود. این استانداردها شامل اصول راه‌اندازی و پیاده‌سازی پریزها، اتصالات و تجهیزات اتصال، کابل‌ها (مسی یا فیبرنوری) و تجهیزات دیگر و نیز کلیه مراحل از طراحی، پیاده‌سازی و تست و تضمین عملکرد می‌شوند. کابل‌کشی ساختاریافته، هزینه بیش‌تری در ابتدای امر به سازمان تحمیل می‌کند اما نباید به آن به چشم هزینه بنگرید، شما در حقیقت در حال سرمایه‌گذاری بلندمدت برای سازمان خود هستید.

مراحل اجرای کابل‌کشی استاندارد و اصولی شبکه:

  1. تهیه نقشه ساختمان، با جزئيات کامل و سپس تهیه نقشه کابل‌کشی شبکه
  2. تعیین نوع بستر شبکه مانند داکت، سقف یا کف کاذب، سینی کابل و …
  3. تعیین محل قرارگیری Client‌ها روی نقشه با توجه به دکوراسیون فضای داخلی و اخذ تأیید از کارفرما
  4. تهیه لیست تجهیزات passive و active با توجه به بودجه و انتخاب برند مناسب که به تمامی نیازهای کاری پاسخگو باشد.
  5. انتخاب تمام تجهیزات پسیو شبکه از یک برند
  6. خرید تجهیزات پسیو شبکه با شرط تست فلوک. به علت افزایش تعداد تجهیزات تقلبی در بازار و نیاز به تجربه بالا برای تشخیص کالای اورجینال از تقلبی، در صورتی که از تجربه لازم برخوردار نیستید، به کارشناسان مجرب ساپراصنعت اعتماد کنید.
  7. استفاده از کابل‌های فویل‌دار و یا فویل و شیلد‌دار در صورت نیاز به قرارگیری کابل برق و شبکه در کنار هم در بستر شبکه
  8. استفاده از کابل شبکه cat6 به‌دلیل پشتیبانی از پهنای باند بیش‌تر
  9. استفاده از کابل‌های UTP به جای STP به‌دلیل سهولت استفاده و مقرون‌به‌صرفه بودن
  10. طراحی شبکه با آینده‌نگری و قابل توسعه تا 2 یا 3 Node
  11. استفاده از داکت، لوله ، ترانکینگ و … با ابعاد مناسب برای جلوگیری از تحمیل فشار به کابل‌های شبکه
  12. استفاده از پارتیشن برای جدا‌ نمودن کابل برق و شبکه و جلوگیری از تأثیر نویز برق روی کابل شبکه در هنگام به‌کارگیری ترانکینگ
  13. به‌کارگیری دولوله جداگانه و با فاصله برای برق و دیگری برای کابل‌های شبکه در صورت استفاده از لوله
  14. کابل‌کشی شبکه: نصب برچسب روی ابتدا و انتهای کابل شبکه
  15. طراحی شبکه به صورت کاملاً خوانا، و سهولت دسترسی به نودها و عیب‌یابی در صورت بروز اختلال. استفاده از رنگ‌های گوناگون برای کابل‌های شبکه و نیز استفاده از یک رنگ برای یک طبقه علاوه بر لیبل‌گذاری کابل‌ها
  16. تعیین مسیر حرکت کابل شبکه برای عبور راحت و بدون کشش کابل شبکه به علت جلوگیری از تغییر سطح مقطع رشته‌های کابل و در نتیجه تغییر مقاومت سیم در محل کشش و کاهش سرعت انتقال اطلاعات و یا پهنای باند
  17. مراقبت در هنگام کابل‌کشی شبکه به منظور جلوگیری از بروز شکستگی، پارگی و گره‌خوردگی و …
  18. قرار دادن رک شبکه در مرکز نسبت به سایر اجزای شبکه و در نتیجه استفاده بهینه از کابل و حفظ استاندارد حداکثر طول 90 متر برای کابل شبکه
  19. استفاده از دو کابل برای هر لینک به‌منظور ارتباط بین طبقات. یکی برای عبور بار ترافیک و دیگری پشتیبان به منظور ادامه به کار سریع شبکه در صورت بروز احتمالی مشکل
  20. عدم استفاده از لامپ کم‌مصرف و لامپ مهتابی در رک و نیز اتاق سرور به دلیل ایجاد نویز
  21. تعیین رک‌های مجزا برای هر طبقه و هرساختمان و عدم اتصال مستقیم رک‌های هر طبقه به یکدیگر و برقراری ارتباط بین آنها از طریق رک ساختمان
  22. مراقبت از سیستم سرمایش و گرمایش و هشدار و اطفای حریق تمامی رک‌ها . دمای بین 18 تا 24 درجه برای اتاق سرور و رطوبت حداکثری بین 30 تا 50 درصد
  23. توجه به ایمنی رک‌‌ها از جمله قفل ایمنی، قابلیت اتصال به زمین و …
  24. دقت به ارتفاع حداقل 8.2 متر برای اتاق سرور .

 
 
 

اجزای کابل‌کشی استاندارد شبکه:

  • کابل‌کشی افقی (Horizontal Cabeling):

کابل‌کشی افقی، در حقیقت کابل‌کشی در یک محیط کاری است که سیم‌کشی‌ها در قسمت بالای سقف و یا زیرزمین به حالت افقی قرار داده می‌شوند. در این حالت ما بین دستگاه‌ها، حداکثر 90 متر فاصله وجود دارد. برای کابل‌های پچ در جعبه مخابرات در فضای کار (work area) می‌توان مازاد 6 متر درنظر گرفت. کابل‌کشی تجهیزات داخل اتاق تجهیزات و پریزهای شبکه در اتاق کار کارمندان، به نام کابل‌کشی افقی شناخته می‌شود.

  • کابل‌کشی پایه‌ای ( Backbone Cabeling):

در میان اجزای کابل‌کشی کابل‌کشی پایه‌ای که به آن vertical cabeling نیز گفته می‌شود، از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. اتاق‌های تجهیزات، اتاق‌های مخابراتی،‌محدوده‌های دسترسی و ورودی در این مرحله کابل‌کشی می‌شوند. کابل‌کشی در همان طبقه، کف تا کف و مابین ساختمان‌ها انجام می‌شود. فاصله کابل در این حالت، به نوع و امکانات اتصال وابسته است و کابل‌های twisted pair حداکثر 90 متر فاصله مجاز است. کابل‌کشی مابین اتاق تجهیزات و اتاق اصلی که در طبقات مختلف سازمان واقع شده است به صورت عمودی انجام می‌شود.

  • منطقه کاری (Work Area):

منطقه کاری فضایی است که بین رسانه های ارتباطی و تجهیزات مخابراتی، اجزای کابل مانند تلفن و کامپیوتر و رسانه‌های ارتباطی به کار گرفته می‌شود.

  • اتاق ارتباطات ( Telecommunication closet room) :

محلی است که تجهیزات اصلی شبکه و تجهیزات مخابراتی در آن قرار داده می‌شود و به نام Main Cross Room شناخته می‌شود. اتصالات اصلی شبکه در این اتاق وجود دارد و هر ساختمان، حداقل به یک قفسه سیم‌کشی که ابعاد آن به ابعاد سرویس بستگی خواهد داشت، نیاز دارد.

  • اتاق تجهیزات (Equipment Room):

اتاق تجهیزات نسبت به اتاق ارتباطات (MC) از اجزای بیش‌تر پیچیده‌تری برخوردار است و به صورت یک مکان متمرکز به‌منظور قرارگیری تجهیزات (سرور، سوئیچ  و …)  و سیم‌کشی ارتباطات عمل می‌کند.

  • تجهیزات ورودی (Entrance Facility):

کابل، مرکز تقسیم شبکه، اتصالات سخت‌افزاری، دستگاه‌های حفاظتی و تجهیزات دیگری که دسترسی به شبکه خصوصی را فراهم می‌کنند، و نیز اتصالات داخل و خارج ساختمان، همگی تجهیزات ورودی نامیده می‌شوند.
استعلام قیمت هزینه کابل‌کشی استاندارد شبکه
برای تعیین هزینه کابل‌کشی شبکه، ابتدا می‌بایست موارد زیر مشخص شود:

  • وسعت پروژه: تعیین متراژ سازمان
  • بررسی اهداف و خواست‌ها و محدودیت‌های کسب‌و کار: تعداد تجهیزات شبکه با توجه به این اهداف مشخص می‌شود.
  • بودجه سازمان

شرکت‌هایی که در راه‌اندازی شبکه و ارائه خدمات پسیو، با تجربه و درخشان عمل کرده باشند، با در نظر گرفتن این سه فاکتور، بهترین شبکه را برای سازمان شما پیاده‌سازی خواهند کرد.
در صورتی که برای اجرای اصولی و منطبق با استانداردهای کابل‌کشی شبکه، از شرکت مطمئن کمک بخواهید،  سازمان شما، دارای پشتیبانی شبکه با بالاترین بازدهی خواهد بود و در صورتی که در شبکه سازمان، اختلالی بروز نماید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای رفع آن اقدام می‌شود.
در ساپراصنعت، کارشناسان مجرب و متخصص، برای ارائه خدمات مشاوره در ارتباط با خدمات کابل‌کشی شبکه سازمان و یا محیط کاری شما، با پایبندی به تمامی اصول و استانداردهای لازم، همراه شما خواهند بود؛ در ضمن ما می‌توانیم اصولی‌ترین کابل‌کشی شبکه را با بودجه شما، برایتان فراهم کنیم. با ما تماس بگیرید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
در صورتی که نیاز به مشاوره دارید از طریق زیر اقدام نمایید. همکاران ما در کمترین زمان با شما تماس حاصل می‌کنند.

مطالب مرتبط

Cloud-computing
مقالات
mona hashemi

فناوری ابری

مفهوم تکنولوژی ابری و رایانش ابری پیشرفت روزافزون تکنولوژی، باعث شده است که فضای ابری به عنوان جایگزینی برای فضای سنتی به خصوص در دهه

ادامه مطلب »