شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

تأمین و راهبری تجهیزات امنیتی F5- Fortinet و تجهیزات ذخیره سازی HPE

021-76871880
سبد خرید ( 0 مورد)

انواع کارت شبکه (Network Interface Card)

انواع کارت شبکه

انواع کارت شبکه (Network Interface Card)

در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در ارتباط با کارت شبکه، وظایف آن در سرور و انواع اتصال آن در اختیارتان قراردهیم. با ما همراه باشد.

کارت شبکه (NIC:Network Interface Card) یکی از بخش‌های لازم و حیاتی در سرور محسوب می‌شود که با اسامی مانند آداپتور شبکه، آداپتور LAN و یا رابط شبکه فیزیکی نیز نام برده می‌شود. کارت شبکه در سرور یک جزء سخت‌افزاری است که امکان اتصال سرور به شبکه سیستمی را فراهم می‌سازد. پیاده‌سازی مدل‌های اولیه این کارت با نصب روی کارت‌های توسعه و اتصال به اسلات سرور، انجام می‌شده است. از آنجایی که استاندارد اترنت در دسترس است و علاوه برآن هزینه مقرون به صرفه دارد، موجب شده است تا تقریباً اکثر سرورهای جدید مجهز به رابط شبکه‌ای باشند که داخل مادربرد، تعبیه شده است.

وظایف کارت شبکه :

  • تبدیل دیتای موازی به سریال و برعکس
  • رمزگشایی و رمزگذاری دیتا
  • Encapsulate و Decapsulate‌سازی دیتا
  • تنظیم سرعت ارسال و دریافت دیتا (به اصطلاح بافر کردن دیتا)
  • کنترل جریان دیتای ورودی و خروجی از کارت شبکه
  • تبدیل نوع (فرمت) دیتا به‌منظور فرستادن در مدیا (کابل شبکه یا فیبر نوری )

بررسی انواع کارت شبکه با توجه به نوع اتصال:

برای برقراری ارتباط مابین کارت شبکه و کلاینت از ۲ روش ارتباطی استفاده می‌گردد:

  • Onboard
  • اسلات PCI

در این مقاله به بررسی روش ارتباطی اسلات PCI‌که در سرورها مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌پردازیم.

اسلات PCI:

درکارت‌های شبکه از انواع رایج اسلات‌های PCI، یعنی Legacy و PCI Express استفاده می‌شود. تفاوت این دو نسخه، شکل ظاهری و پهنای باند آن‌ها را با یکدیگر شامل می‌شود. اسلات‌های PCI Legacy، 133 مگابایت بر ثانیه حداکثر پهنای باندی است که ارائه می‌دهند حال آنکه در نسل اول اسلات های PCIe شاهد افزایش این مقدار به 250 مگابایت بر ثانیه هستیم.

سال 1993نسخه اولیه رابط PCI (که Legacy نامیده می‌شود) به بازار معرفی شد و PCIe x1 (نسل اول اسلات PCI Express) 11 سال بعد در اختیار کمپانی‌های تولید‌کننده تجهیزات توسعه، قرار داده شد. طراحی و معرفی نسخه‌های x2/x4/x8/x16 اسلات PCI در سال‌های بعد انجام شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در شکل ظاهری و اندازه اسلات‌های PCI در این نسخه‌ها، نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود ضمن آنکه از نظر فنی، از لحاظ پهنای باند نیز با هم فرق دارند. براین اساس کارت‌های شبکه سری N بدون سیم (Wireless) که در مقایسه با سری  ACقابلیت انتقال پهنای کمتری را دارند، اسلات‌های قدیمی PCIe را مورد استفاده قرار می‌دهند. نوع اسلات را پهنای باندی که کمپانی‌های تولیدکننده در نظر دارند، مشخص می‌سازد.

چگونه کارت شبکه مناسب را انتخاب کنید؟

برای این‌که انتخاب درستی داشته باشید لازم است به موارد زیر توجه کنید :

  • شیوه دسترسی ( استفاده در شبکه اترنت یا توپولوژی شبکه)
  • سرعت انتقال لازم در شبکه : برای هر کارت شبکه سرعت انتقال مشخصی وجود دارد که در حقیقت سرعت نرخ انتقال است، مانند Mbps 1000، Mbps ۱۰۰ و Gbps ۱۰
  • سازگاری با معماری مورداستفاده در شبکه اترنت
  • سازگاری با توان عملیاتی شبکه: به عنوان مثال در یک شبکه اترنت سریع که از سرعت 10 گیگابیت در ثانیه برخوردار است، در صورتی که از کارت شبکه با سرعت 1 گیگ استفاده کنید، انتخاب نامناسبی خواهد بود. البته لازم به ذکر است که بسیاری از کارت‌های شبکه جدید، از قابلیت سوئیچینگ خودکار بین سرعت‌های 10 و 1 گیگ پشتیبانی می‌کنند.
  • سازگاری با نوع رابط کارت شبکه با سرور: کارت های شبکه براساس نوع رابط گذرگاه کارت با سرور دارای انواع مختلفی هستند. سرورهای HP، قابلیت پشتیبانی از انواع گوناگون کارت شبکه را دارند. که از آن جمله می‌توان کارت‌های شبکه PCI‌و کارت‌های شبکه با اسلات Mezzanine را نام برد.

رابط گذرگاه‌ کارت‌های شبکه به صورت زیر است:

PCI Slot : PCI x, PCIe 1x, PCI 2x, PCI 4x, PCI 8x, PCI 16x

PCI Mezzanine : PCIe x16 Type A, Type B, PCIe x8, PCIe x4

کارت‌های شبکه تولیدی شرکت اچ‌پی (HP)

نسل‌ جدیدی از کارت‌های شبکه توسط کمپانی HP تولید و عرضه شده است که از قابلیت‌ اطمینان بالاتر، بهره‌وری بیش‌تر همراه با سرعت بالاتر برخوردارند، براین اساس پیکربندی و راه‌اندازی مراکز داده به‌منظور مجازی‌سازی و مقیاس‌پذیری را ممکن نموده است.

معرفی کارت HP CNA  ( CNA اچ‌پی)

برقراری ارتباط مابین شبکه LAN و SAN بدون وجود سیستمی که قابلیت اتصال همزمان به LAN و SAN را داشته باشد، ممکن نیست. باتوجه به این، وجود کارت شبکه روی سرور، یک کارت NIC برای ارتباط با شبکه LAN و یک کارت HBA به‌منظور برقراری ارتباط با SAN ضرورت دارد. اما دردسر قرارگیری دو کارت متفاوت روی سرور با معرفی  فناوری FCoE کاملاً رفع شد. این فناوری تمامی این تجهیزات را در قالب یک کارت به نام Convereged Network Adapter (CNA) ارائه می‌دهد. CNA از قابلیت درک ترافیک هر دو شبکه یعنی شبکه LAN و شبکه SAN برخوردار است.

مشخصات کامل HP CN1000Q Dual Port Convereged Network Adapter 

نام: HP CN1000Q Dual Port Convereged Network Adapter

مدل: CN1000Q

تعداد پورت: 2 عدد

نوع رابط پورت: SFP

نرخ انتقال: 10 گیگابایت

نوع رابط گذرگاه: PCI x8

سازگاری با  سرورهای: HP Proliant Server G9,G8,G7,G6

برای راهنمایی، استعلام قیمت و خرید انواع کارت شبکه که در سرورهای HP مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌توانید با متخصصان ما در ساپراصنعت تماس بگیرید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
در صورتی که نیاز به مشاوره دارید از طریق زیر اقدام نمایید. همکاران ما در کمترین زمان با شما تماس حاصل می‌کنند.

مطالب مرتبط

Cloud-computing
مقالات
mona hashemi

فناوری ابری

مفهوم تکنولوژی ابری و رایانش ابری پیشرفت روزافزون تکنولوژی، باعث شده است که فضای ابری به عنوان جایگزینی برای فضای سنتی به خصوص در دهه

ادامه مطلب »