شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

شرکت فنی مهندسی ساپرا صنعت

تأمین و راهبری تجهیزات امنیتی F5- Fortinet و تجهیزات ذخیره سازی HPE

021-76871880
سبد خرید ( 0 مورد)

دستگاه استوریج چیست؟ آشنایی با دستگاه‌های ذخیره‌‌سازی اطلاعات

ذخیره‌سازی اطلاعات NAS Storage

دستگاه استوریج چیست؟

آشنایی با دستگاه‌های ذخیره‌‌سازی اطلاعات

 

دستگاه استوریج چیست؟آشنایی با دستگاه‌های ذخیره‌‌سازی اطلاعات

 

با گسترش روزافزون حجم اطلاعات، بدیهی است که وجود حجم وسیع‌تری از دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات اجتناب‌ناپذیر است. در سازمان‌ها انتخاب یک شیوه مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین در سازمان، لازم است علاوه بر بررسی وضعیت کنونی خود یک تصوری از نیازهای کسب و کاری خود در آینده نیز داشته باشید تا بتوانید ضمن تحلیل درست سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، مانع از نیاز به توسعه سیستم ذخیره‌سازی خود در آينده نزدیک و نیز صرف هزینه مازاد شوید و از دردسر‌های بعدی در امان بمانید.

اگر یک سیستم ذخیره‌ساز اطلاعات که دارای ظرفیت کمی باشد، خریداری کنید در این صورت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های شبکه‌ای شما برای دسترسی به منابع سیستم با محدودیت مواجه می‌شوند. این موضوع به خصوص در تجارت‌های کوچک و شرکت‌های متعدد در اندازه متوسط بسیار دیده می‌شود زیرا یا علاقه‌ای به گسترش سیستم‌های ذخیره‌سازی سرورهای خود ندارند و یا به لحاظ فنی از دانش کافی برخوردار نیستند. سیستم‌های ذخیره‌سازی در مقایسه با هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید، کارکرد بالاتری دارند این درحالی است که برای نیروی انسانی لازم به‌منظور مدیریت این سیستم‌ها، هزینه زیادی صرف می‌شود و بر همین اساس توسعه و رشد سیستم‌های ذخیره‌سازی داخلی یک سرور اچ پی قدیمی، عبث و بیهوده است.

 

 

دستگاه‌های ذخیره‌‌سازی اطلاعات

 

 

معرفی شیوه‌های سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات

انواع سخت افزارهای ذخیره‌سازی تحت شبکه و به کار رفته در مراکز داده

برای ذخیره‌سازی اطلاعات 5 راهکار مختلف به شرح زیر تعریف شده است:

  • سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات به شیوه مستقیم (Direct Attached Storage DAS=)
  • سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت متصل به شبکه (NAS=Network Attached Storage)
  • سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت شبکه (SAN = Storage Area Network )
  • سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات به شیوه مبتنی بر Tape
  • ذخیره‌سازی به شیوه فضای ابری رایانش ابری (Cloud Computing)

سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات DAS Storage

 

 

ذخیره‌سازی اطلاعات DAS Storage

 

در شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات به شیوه مستقیم همان‌طور که از نام آن پیداست اتصال بین ذخیره‌ساز و سرور به طور مستقیم و از طریق یک کابل برقرار می‌شود. بر همین اساس، یک هارد متصل به سیستم که اتصال آن از طریق یکی از رابط‌ها از جمله SCSI، IDE و SATA برقرار شده است، نمونه یک سیستم ذخیره‌سازی DAS محسوب می‌گردد. علاوه بر آن، مجموعه‌ای از هاردها  که اتصال آن‌ها به کامپیوتر از طریق یک کنترلر داخلی یا خارجی برقرار می‌شود نیز یک شکل مشخصی از DAS است. در این شیوه ذخیره‌سازی نکته حائز اهمیت این است که امکان استفاده از ذخیره‌ساز تنها برای یک سیستم فراهم است و تقسیم منابع با دیگر سرورها صورت نمی‌گیرد. تقریباً بیش‌تر فعالیت‌های رایج از جمله فایل‌سرور، وب‌سرور، ایمیل‌سرور و دیتابیس‌سرور با استفاده از DAS نیز انجام می‌شود.  در مواقعی که موارد استفاده از حالت رایج خارج شود و با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه شوید، به سایر سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات  از جمله SAN‌و NAS نیاز پیدا می‌کنید. در حال حاضر در بسیاری از سازمان‌ها، DAS برای فایل‌سرور به کار برده می‌شود. به طور کلی در شرایطی که حجم اطلاعات موردنیاز شما از تعداد شیارهای روی هارد بیش‌تر باشد، به کمک DAS امکان افزایش تعداد هاردهای تحت مدیریت بیش‌تر می‌شود و ارتباط ذخیره‌ساز با دیگر دستگاه‌های شبکه تنها از طریق سرور انجام می‌گردد. فعالیت‌های مانند format/read/write اطلاعات را روی سرور انجام می‌دهد و سطح دسترسی آن Block Level‌است.

 

اجزای فناوری DAS

 

 

ذخیره‌سازی اطلاعات DAS Storage

 

هاردهای مورد استفاده در این شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات، HDD و SDD‌ است که قیمت هاردهای HDD در مقایسه با SDD‌پایین‌تر است و دارای سرعت کم‌تری است. با وجود این‌که دستگاه‌های SSD و هیبریدی طرفداران خود را دارند و به خصوص در برنامه‌های کاربردی با کارایی حساس از جمله تحلیل Big Data محبوب هستند، اما بیش‌تر دستگاه‌های DAS امروزی، از هارددرایو استفاده می‌کنند. کارایی و هزینه SSDها بالا است. ضمن آن‌که به علت نداشتن دیسک‌گردان، راحت‌تر می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و در ضمن از طول عمر بالاتری برخوردارند.

 

سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات NAS Storage

 

ذخیره‌سازی اطلاعات NAS Storage

 

در این شیوه ذخیره‌سازی از دستگاه ذخیره‌ساز NAS به صورت اشتراکی در شبکه استفاده می‌شود. ارتباط بین این دستگاه و سایر تجهیزات شبکه به کمک NFS (سیستم فایل شبکه‌ای مخصوص Unix)، CIFS (سیستم‌فایل شبکه‌ای مخصوص Windows) ، پروتکل‌های HTTP، FTP‌ و دیگر پروتکل‌ها، برقرار می‌گردد. عملیات NAS در سطح

 File-Level‌است. به کمک NAS، کارایی و نیز استقلال کاربران شبکه افزایش پیدا می‌کند. دستگاه ذخیره‌سازی NAS از سرعت و کارآمدی بالایی برخوردار است و تک‌منظوره و اختصاصی طراحی شده به صورت یک جعبه ارائه گردیده است. NAS Storage به تنهایی کار می‌کند و می‌تواند به کمک سیستم‌عامل، سخت‌افزار و نرم‌افزار خود،  پاسخگوی نیازهای خاص ذخیره‌سازی سازمان به بهترین شکل ممکن باشد.

NAS Storage مانند یک دستگاه plug-and-play است که وظیفه تأمین نیازهای ذخیره‌سازی سازمان را برعهده دارد. طراحی این سیستم‌ها به منظور برآورده کردن نیازهای خاص در کم‌ترین زمان (به شیوه آنلاین) صورت گرفته است. از این سیستم ذخیره‌سازی به طور معمول در شبکه‌هایی که دارای تعداد زیادی سرور و کلاینت در انواع گوناگون هستند و فعالیت‌هایی مانند proxy، firewall و مواردی از این قبیل را انجام می‌دهند، استفاده می‌شود. NAS Storage‌در این شبکه‌ها یک سیستم مخصوص به‌‌منظور به اشتراک‌گذاشتن فایل‌ در شبکه محسوب می‌شود. اتصال مانیتور و کیبورد به NAS معمولاً انجام نمی‌شود و کنترل آن به کمک پورت شبکه متصل به سرور داخلی صورت می‌گیرد.

تمرکز اصلی دستگاه‌های NAS موسوم به فایلر ، روی پردازش خدمات فایلی و ذخیره‌سازی فایل است. در این حالت فایلر به عنوان یک تجهیز ذخیره‌‌سازی، مانند یک فایل‌سرور اختصاصی عمل می‌کند. اتصال فایلر به شبکه LAN‌ به صورت مستقیم برقرار می‌شود و به‌این‌ترتیب امکان دسترسی به دیتا در سطح فایل فراهم می‌گردد. هزینه‌های مدیریتی به دلیل آسان بودن نصب، راه‌اندازی و نیز مدیریت فایلر به طور فوق‌العاده‌ای کم می‌شود. استقرار فایلرهای  NAS‌در هر قسمت از شبکه امکان‌پذیر است و مدیر شبکه قادر است آن را در قسمتی که نیاز به خدمات ذخیره‌سازی وجود دارد، قرار دهد.

اصلی‌ترین مزیت به‌کارگیری فایلر این است که سرورهای همه‌منظوره سازمان که هزینه زیادی نیز بابت آن پرداخت شده است از انجام عملیات مدیریت فایل، فارغ شوند. زیرا این سرورها به طور معمول به عملیاتی که در آن پردازنده بسیار درگیر است، مشغولند و در نتیجه فایلر برای انجام عملیات مدیریت فایل بسیار کارآمدتر است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در سال بعد در مقایسه با گذشته، نیاز به ظرفیت ذخیره‌سازی ده برابر بالاتر خواهد بود و برهمین اساس استفاده از NAS به مدیران IT بسیار توصیه می‌شود.

در سازمان‌هایی که در حال حاضر یا (در آینده نزدیک)  ازفایل‌سرورهای همه‌منظوره استفاده می‌شود، استفاده از سیستم‌های NAS به‌عنوان جایگزین این سرورها، بهترین راه‌کار است.

 

 

ذخیره‌سازی اطلاعات NAS Storage

 

مزایای به‌کارگیری NAS Storage

  • اشتراک تصاویر، اسناد، فایل‌های چندرسانه‌ای و صفحات گسترده به خصوص رفع نیاز به چاپ و ویرایش فایل
  • کاهش نیازهای پرسنلی و نیازهای زمانی برای پیاده‌سازی، مدیریت و نیز مانیتورینگ ذخیره‌سازی اشتراکی
  • قابلیت انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری به‌منظور مطابقت با نیازهای تجاری
  • قابلیت تنظیم ساده و از راه دور این تجهیزات
  • قابلیت ارتقا و بالابردن ظرفیت با توجه به نوع و برند آن

اجزای فناوری NAS

در این سیستم ذخیره‌‌سازی با توجه به این‌که در سطح File Level به کار برده می‌شود لازم است روی NAS Storageها، ویندوز بهینه‌شده‌ی مختص ذخیره‌ساز نصب شود. بنابراین وجود سیستم‌عامل در این شیوه ذخیره‌سازی، ضروری است و از ویندوز نسخه Storage Server استفاده می‌شود. در این سیستم‌عامل خدماتی از جمله Active Directory، DHCP و DNS حذف و ‌دی‌اکتیو شده است و در مقابل سرویس‌هایی مانند به اشتراک‌گذاری فایل به صورت بهینه‌تر و با قدرت بیش‌تری در این ویندوز ارائه می‌شود. کاربرد NAS در به اشتراک‌گذاری فایل و Home Directory‌است.

این سخت افزار ذخیره‌سازی تحت شبکه در حقیقت یک تجهیز ذخیره‌سازی خارجی است و اتصال آن به شبکه به صورت فیزیکی صورت گرفته است و بر خلاف DAS، سیستم‌عامل، هارد و اینترفیس مدیریتی از قبل روی آن نصب گردیده است و برای انتقال اطلاعات با سرعت بالاتر و به صورت بهینه، تعداد پورت گیگ بالاتر و یا با سرعت بالاتر، درآن تعبیه شده است. تفاوت  این شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات  با SAN این است که SAN، Block Level‌ است ولی مدیریت فضاها در هردوی این شیوه‌های ذخیره‌سازی، به صورت متمرکز انجام می‌شود.

 

سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات SAN Storage

 

ذخیره‌سازی اطلاعات SAN Storage

 

SAN Storage در واقع شبکه‌ای از تجهیزات ذخیره‌سازی محسوب می‌شود که به هم و سرور و یا بخشی از سرورها متصل هستند و ذخیره‌سازی اطلاعات را در سطح بلوک (Block Level) انجام می‌دهند تا در دسترس نرم‌افزارهای نصب شده روی این سرورها قرار بگیرند. با وجود سن‌استوریج‌ها، دستگاه‌های ذحیره‌سازی اطلاعات دیگر به سرورها نیازی ندارند و  قادرند به صورت مستقل در شبکه فعالیت داشته باشند. بدیهی است که امکان دسترسی به منابع ذخیره‌‌سازی برای تمام نرم‌افزارهای هر سروری در این شبکه، فراهم است و همین موضوع، افزایش کارایی سخت افزارهای ذخیره سازی تحت شبکه ، از جمله دستگاه‌‌های ذخیره‌‌سازی SAN در شبکه را به دنبال دارد.

منظور از Block Level Access، دسترسی مستقیم و بی‌واسطه به بلاک‌های هارددیسک است که این شیوه، از سرعت بالایی برخوردار است.هیچ تکنولوژي ‌ای از نظر انعطاف‌پذیری و نیز تطبیق‌پذیری در حد و اندازه ذخیره‌ساز‌های سطح بلاک نیست. برای نرم‌افزارهایی نظیر دیتابیس، SAN قادر است شرایط دسترسی به اطلاعات بیش‌‌تری با سرعت بالاتری را برای آن‌‌ها، بدون وابستگی به تنظیمات ویژه روی آن‌ها و یا درگیر شدن با قوانین پیچیده اشتراک‌گذاری فراهم کنند.

استفاده از این ذخیره‌سازها برای مواردی مانند ذخیره‌سازی فایل و پایگاه داده، فضای مرتبط به فایل‌سیستم ماشین مجازی (VMFS) و …. با سرعت بالاتر، مناسب است. با این دستگاه ذخیره‌ساز، امکان ذخیره‌سازی انواع فایل‌سیستم‌ها برای شما فراهم می‌شود و در صورت استفاده از ویندوز فضای با NTFS و استفاده از Vmware Server با VMFS فرمت می گردد.

 

 

اجزای فناوری SAN

 

ذخیره‌سازی اطلاعات SAN Storage

 

ارسال اطلاعات بین سرور و تجهیزات ذخیره‌سازی، هدف سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات  SAN‌محسوب می‌شود، به این معنی که خواندن و نوشتن اطلاعات صورت می‌گیرد و خدماتی از جمله وب‌و یا ایمیل فراهم نیست. این ذخیره‌‌ساز در سازمان‌های بزرگ که دارای تعداد زیادی سرور هستند در مقایسه با DAS، می‌تواند میزان بالاتری از کارایی و انعطاف‌پذیری را در اختیار قرار دهد و با وجود هزینه بالای سخت‌افزار آن، استفاده از آن صرفه‌جویی در هزینه را به دنبال دارد. بسیاری از تجهیزات ذخیره‌‌سازی SAN و NAS می‌تواند به عنوان تجهیزات DAS نیز به کار رود.

تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات SAN در فعالیت‌هایی مانند گرفتن فایل پشتیبان و نیز استقرار Disaster Recovery بسیار کارآمد هستند. اطلاعات در یک SAN به سهولت از یک هارد‌دیسک به SAN دیگر منتقل می‌شود و نیازی به هیچ ارتباطی با سرور اصلی مالک اطلاعات نیست و همین عدم وابستگی به سرورها، موجب افزایش کارایی بک‌آپ‌گیری می‌شود. در شبکه‌های بزرگ، به طور معمول ساختارهای کلاسترینگ از طریق دستگاه‌های ذخیره‌‌سازی SAN انجام می‌شود.

 

 

سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات Tape

 

ذخیره‌سازی اطلاعات Tape

 

امروزه این شیوه ذخیره‌سازی در مراکزداده پیشرفته و درگیر با چالش‌های روزافزون و کمبود بودجه، نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کنند. این نقش، تنها به تأمین فایل پشتیبان و نیز پیاده‌سازی Disaster Recovery برای برنامه‌های کاربردی مربوط نمی‌شود بلکه آرشیو داده، نگه‌داری از داده با حفظ امنیت و یکپارچگی آن، Scale-out NAS، Big Data، Cloud Storage و …. را نیز در برمی‌گیرد.

معمولاً در سازمان‌‌ها دیتایی که کمتر به کار برده می‌شود به Tape منتقل می‌شود . برای انتقال داده‌های بزرگ، استفاده از نوارهای مغناطیسی (Tape) مزایایی دارد زیرا برای انتقال داده به کلود در حجم چندین ترابایت تحت شبکه، در مقایسه با این انتقال از طریق Tape زمان بیش‌تری صرف می‌شود. ضمن آن‌که همان نوار نیز می‌تواند به عنوان بک‌آپ مورداستفاده قرار بگیرد.

 

 

اجزای فناوری Tape

 

ذخیره‌سازی اطلاعات Tape

 

اگر از فناوری‌هایی مانند هاردهای SAS یا SATA یا SSD در بک‌آپ‌گیری استفاده کنیم از سرعت بالاتر در هنگام ری‌استور کردن آن، بهره‌مند می‌شویم ضمن آن‌که امکان دسترسی تصادفی نیز فراهم است و در نتیجه دیسک برای بک‌آپ‌گیری مناسب‌تر از Tape‌است اما باید توجه داشته باشید که حدود 2 تا 10 برابر در مقایسه با Tape هزینه بالاتری برای هر ترابایت می‌بایست هزینه کنید. دسترسی در Tape به صورت Linear است به این معنا که با توجه به ذخیره‌سازی داده در Tape به شکل سریال، برای دسترسی کاربر به دیتای انتهای نوار، لازم است کل طول نوار طی شود.

بنابراین می‌توان گفت برای رده پایین  Tape Drive ، برای  SMB ها Tape Autoloader و برای سطح متوسط و    Enterprise ها Tape Library‌ مناسب است.

 

پرسش های متداول

1-ذخیره‌سازی اطلاعات Tape چیست ؟

2- SAN Storage چیست ؟

3-NAS Storage چیست و چگونه کارایی دارد ؟

4-دستگاه‌های NAS Storage چیست ؟

5-DAS Storage چگونه کار می‌کند؟

6- خرید استوریج سرور و آشنایی با انواع مدل‌های آن؟  

7-قیمت استوریج hp؟

شرکت ساپراصنعت با بهره‌مندی از متخصصان و مشاوران در بخش فروش و پشتیبانی، شما را در انتخاب سرور مناسب با ارائه ضمانت معتبر، و در تمامی مراحل پیکربندی استوریج‌های ( دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات) نگه‌داری آن، یاری می‌رسانند.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
در صورتی که نیاز به مشاوره دارید از طریق زیر اقدام نمایید. همکاران ما در کمترین زمان با شما تماس حاصل می‌کنند.

مطالب مرتبط

Cloud-computing
مقالات
mona hashemi

فناوری ابری

مفهوم تکنولوژی ابری و رایانش ابری پیشرفت روزافزون تکنولوژی، باعث شده است که فضای ابری به عنوان جایگزینی برای فضای سنتی به خصوص در دهه

ادامه مطلب »